maandag 1 februari 2021

Vooruit, een jaarintro

Ondanks in 2020 al vol gas gegeven te hebben, was (en is) mijn visbehoefte nog steeds heel groot. Wat resulteert in veel er op uit trekken, ondanks de kou of andere weersnarigheden. Het snoeken heb ik maar even geparkeerd, net zoals zij mij geparkeerd hebben. Heb al wel wat pogingen richting kunstaas (pluggen op snoek) gedaan, maar het blijft bij pogingen. Na een uur niks, is de motivatie al verdwenen. Dus blijft karpervissen het credo.

Zowel een winterse nacht met Arend als veel polderbezoeken met en zonder hengel gemaakt, inclusief een avond die een (voorlopig laatste, ivm de op handen zijnde avondklok) nacht had moeten worden, maar na vertrek om 19.00 weer om 23.00 uur thuis op de bank eindigde. Een en al 'disaster', bijna hilarisch; gebroken oval, spoorloos verdwenen ESP waterdichte broek, splinter in mijn oog, en het ponton van de knotwilgenwerkploeg precies op mijn stek. Plus windkracht zeven en slagregens toen ik terug moest vanwege de kapotte plu.... Ik laat het hier maar bij, maar een blogverhaal op zich waard. Helaas alles in het donker, dus geen beeld, en geen beeld is bij mij geen blog. 

Na al dat prachtige doorgaande herfstweer in december had ik gehoopt op een winter a la 2019/20, maar dat valt voor alsnog wat tegen, toch teveel koude, en te weinig lage druk vanuit de oceaan... Vind dat dat behoorlijk zijn weerslag heeft op de visactiviteit, ondanks de leuke winterse bruggetjes visserij toch nauwelijks actieve vis. Laat staan dat je er een serietje kunt vangen... Ik kijk uit naar de lente. 


Op 2 januari was ik present in de polder met penhengel, helaas werd het al snel erg mistig...

En toen die weer optrok kwamen de winterse buien; heb het nog nooit zo donker zien worden overdag...

Ouwe Fresco, 78 inmiddels, maar nog steeds actief. Helaas moest ie tot 2 x toezien hoe ik een brasem ving.

En dit ga je dan fotograferen bij uitblijven van vis...

De winterse visnacht met Arend was spectaculair, en het uitblijven van beet buiten de verwachting

Maar de aanhouder wint, dus blijf ik de bruggen en andere winterstekken bevissen


Voeren een uurtje of twee van tevoren, minihoeveelheden. Spot on tegen de wand aan met een spombje via een onderhands worpje.

En dan volgt het resultaat vanzelf. Je kan 'm maar alvast gevangen hebben in januari...

Vorig jaar had ik als 'fulltime karpervisser' die terug op het oude nest was mezelf diverse doelen gesteld, zowel qua formaat, als hoeveelheid, als ook wanneer. De twee eerste doelen min of meer gehaald. Het wanneer bleek wat lastiger, heb april verspild aan de niet te vangen grote brasems en augustus was de vakantiemaand... Dus dit jaar opnieuw het doel elke maand een karper. Voor januari zit ik dus safe. 

Heb het al diverse malen over ESP kleding gehad op deze plek, en over de kwaliteit ervan. ESP was rond 2000 een der eerste merken met een eigen complete kledinglijn die echt de toets der kritiek kon doorstaan, en wat ik er van heb (aardig wat) draag ik al een jaar of vijf, met veel plezier. Onverslijtbaar. Maar... het is slecht of nauwelijks hier in NL te krijgen en dan ook nog een voor ons zuinige Nederlanders (als het om kleding gaat, niet voor hengels, molens of bollen) aan de prijs. Zal mijn aanprijzingen dan ook niet herhalen. Wel heb ik een andere tip. Sinds een jaar of drie draag ik ook Decathlonkleding van hun jachtlijn Solognac. Hoe hoger het typenummer hoe beter de kwaliteit. Ook niet in NL te krijgen helaas, maar heel makkelijk te bestellen. Er is van alles, truien, broeken, jassen en wat je ervoor betaald is gezien het gebodene echt een lachertje. Draag de hele winter twee gevoerde broeken die nog geen € 25,00 per stuk waren. Heb twee dunne fleecetruien van nog geen tientje per stuk, je zou zeggen dat zal wel bagger zijn, maar nee, goede kwaliteit fleece en een goeie pasvorm. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Onlangs een wollen trui gekocht, met windstopper. Getailleerd zodat ik 'm als "pyjamatrui" kan dragen in de slaapzak. Als je er dan 's nachts voor een run uit moet kun je de kou trotseren door de windstopper. Het was en is echt de trui waar ik jaren op gewacht heb, en nog geen 70 tientjes...Met ook nog eens de juiste kleur. Dream came true.



Had deze trui al wel een maand groter genomen dan anders (normaal alles in M), want dat kon ik uit de reviews opmaken, dat 'ie klein viel. Er staat daar speciaal bij hoe men de maat ervaart. Heb m nu 3 maanden in gebruik gehad, en hij is toch gaan krimpen aan de mouwen (nadeel van wol, dat klinkt in gebruik wat in). Geen probleem bij Decathlon, want dan heb ik twee mogelijkheden; omruilen of teruggeven. Als het product er nog goed uitziet krijg je het hele bedrag terug t/m 364 dagen gebruik. Dát is service. Had het liefst direct omgeruild, maar omdat de maat er niet meer was, toch maar teruggegeven, met pijn in mijn hart. 

In september had ik nog een laatste Haagse spiegel gevangen op het boezemwater, een raar visje, zowel qua bouw als qua grootte. Hij of zij zag er gewoon ongezond uit. "Vocht" als een brasem. Qua grootte (onder de 10 pond en 65 cm) moest hij wel van een der laatste uitzettingen zijn, en dat waren vissen van Special Carp en Corten, no way dat ie daar tussen had gezeten. Waarvan akte, want niet te vinden.... Ik heb het toen overdragen (via melding aan het Haagse SKP-project) aan Juri Froger. En die kwam onlangs met een match op de proppen. Tóch een echte onvervalste SKP-er, uit 2007 al, dus die vis zwemt al 13 jaar zijn rondjes... en was bij uitzetting al een minkukeltje. (En maar 1 maal eerder teruggemeld.)

Vrees dat als je na 13 jaar (hij of zij is daarmee minimaal 15 jaar oud) nog steeds geen 10 pond bent, dat het niet veel meer gaat worden. En dat ik tevens recordhouder ben voor de slechtsgroeiende vis van het hele Haagse SKP-project, by far... Maar ja, iemand moet die eer krijgen, dan dus ikzelf maar. Kan het hebben.

 

De foto uit de blog van oktober

En de plankfoto uit 2007




Geen opmerkingen:

Een reactie posten