donderdag 23 juni 2022

Resultaten uit het verleden...

 ... bieden geen garantie voor de toekomst, of voor het heden, voor wat dat aangaat. Gaat nergens zo op als met vissen, maar dat maakt het ook vissen. Ik weet het... Persoonlijk zou ik er niks op tegen hebben als we het een tijdje vangen gaan noemen. Wellicht dat het dan voor mij verschil maakt, dat de banvloek wordt opgeheven. Juni is altijd een behoorlijke kuitenbijter als het om karper gaat. Dat zie ik in al mijn logboeken van de afgelopen jaren. En toch, elk jaar heb ik er weer grootste verwachtingen van 😂. Niet dus, blanken is het motto, maar de sfeer... o la la. 





Maar weer eens een losser met de pen, aardige constante helaas

De geplande zeelttrip down south moest worden uitgesteld wegens 'lichamelijk ongemak', beter kan ik een setje gekneusde ribben niet omschrijven. Wat een verschrikking, vooral met slapen. Kostte me in elk geval dat voorgenomen visweekend. En pas twee weken erna is er weer kans een heel weekend weg te kunnen, voor minder doe ik het niet als ik er een paar uur voor moet tuffen. Ondertussen is het weer ook meer dan prima geweest, dus de kans is groot dat de zeelt al gepaaid heeft op 1/3 van juni, of dat net gaat doen als ik er ben. Gelukkig is het water goed diep en weet ik uit ervaring dat het dan even kan duren, zeelt is wat dat betreft een hele ander vis dan bijvoorbeeld karper, in alles een rasopportunist, ook met paaien. Dus ik geef mezelf kansen, er op of eronder, Geronimo! 

En ook de dag van vertrek (zaterdag 11 juni) is er één met hobbels. Mijn eega vraagt - poeslief, dat wel -me of ik meega - dat zou ze kunnen waarderen, voel je hem? - naar haar moeder die bewuste zaterdagmiddag, die 80plus is geworden, en elk jaar er momenteel eentje is. Dat kan ik niet weigeren, al kost me dat een visdag, had al om 05.00 uur willen gaan rijden. Dat wordt nu 17.00 uur. Maar alles voor het hogere doel!

Rond 19.00 uur kom ik aan in de regio, de reis was voorspoedig. Eerst kijken bij het water waar ik de nachten wil doorbrengen, een graskarperwater waar steeds sterkere verhalen vandaan komen, en met als eventuele bijvangst mooie karpers. Kost toch weer de nodige tijd, en wat is het hier druk aan de waterkant?! Overal karpervissers, tot Duitsers toe, om de zoveel honderd meter. Geeft niks, ik schuif wel ergens tussen straks. Heb wel een idee. Dan naar het zeeltwater, even flink van voer voorzien, is tot nog toe een goede kickstart voor de ochtend er op gebleken. Moet me toch nog haasten al met al, het lijkt wel op werk, mede omdat ik ook nog even moet eten straks. Gelukkig is het tot 22.00 licht. 

De zeeltstek is noodgedwongen dezelfde als die van een paar weken terug, alleen daarvan ben ik zeker dat hij voldoende schoon zal zijn. Al had ik liever even uitgebreid twee andere zones uitgecheckt, maar die tijd is er niet. Next time, al hoewel, hopelijk komt dit weekend "de grote" er uit, het is mogelijk dat deze dame met kuit momenteel 4,6/4,8 kilo weegt. En dan ben ik wel gelijk klaar, uit die mezelf opgelegde voorjaarsprojecten loopt doorgaans veel bloed, dat van mezelf. Hou niet van targets, althans niet op deze manier. Is me te dwingend. Er blijft dan teveel liggen waar mijn hart ook naar uit gaat. Ben nou eenmaal een zwerver, kan dat niet ontkennen en moet het ook niet negeren. En natuurlijk kost dat vissen, maar so what, je moet met jezelf gelukkig worden. In die zin kon ik me prima vinden in een uitstekend interview met Roy Alofs in Submag 01, onlangs uitgekomen (van Gaz Farham, aanrader. Goedbeschouwd de Engelse MC). Vissend op je instincten afgaan, elk moment weer. Dat ligt mij erg. 

Twee kilo aan voer vindt zijn weg naar beneden. Morgen om 05.00 uur heb ik hier een afspraak. Tot die tijd moeten ze het nog even zonder mij doen. Terug naar de grassers. 
Laat dat nou een eitje zijn, het duurt geen uur of een van de pop-up tijgernootjes is al gevonden. Ik maak een foto op de mat, het is goed zo, ben moe, mede door het slechte slapen van de afgelopen weken. En de wekker staat om 04.30... rare hobby hebben we toch. 


Je was mooi, sunshine, maar ik had even geen zin in ingewikkeld



De ochtend erop regen, precies op het moment van op moeten breken. Ik vind het gescheten, blijf nog even liggen, je moet het ook niet overdrijven, het is maar een hobby. 
Rond 07.00 uur ben ik vissend op de zeeltstek, valt al met al zeker mee. Beetje voer erbij en twee hengels vrij dicht bij elkaar, beiden met maden. Voor mij het bekende recept dat overal werkt: een Drennan inline boltrig feeder met een haak maat 12 en een lijnclip, met daarop drie nepmaden en drie echte. En zie, het voer heeft gewerkt, krijg al om 09.15 een run. Opvallend slap, deze zeelt, kan haar zo naar me toe halen. In het net zie ik het al, deze heb ik vorige sessie ook al gevangen. Ook niet zo gek, met een geschat bestand van 30 plus vissen (met een max van 50). Maar de kop is er af en ik ga er eens goed voor zitten. Nou, in de middag 'zit' ik nog steeds, wel aardig gek geworden van de vele lijnzwemmers, af en aan. Kan de lijn helaas niet al te veel laten afzinken, dan ligt ie teveel in het wier, dus is het onoverkomelijk dat de vissen soms de lijn oppakken. Lig vier meter diep op niet al te lange afstand. Dus de lijn, fluocarbon of niet, maakt een hoek. Wel zie ik serieuze bellenplakkaten, voor het eerst eigenlijk hier, exact op het voer. Het eventuele waarom helemaal beneden in de blog. Er wordt staccato geaasd. Waarom dan zo weinig aanbeten? Bij indraaien blijkt bij beide hengels dat er grondwier aanzit. Ik denk dat er al teveel wier ligt om het aas snel (of uberhaupt?) te vinden. Ik besluit over te schakelen naar een variant, waarbij er alleen maar neppers aan een hair zitten, die zijn wat meer drijvend. Dat helpt, er komt weer een aanbeet, om 16.15. Dit keer het soort zeelt waar ik voor kom, en... nog niet afgepaaid. Ik vang er aardig van dit slag en gewicht hier, dus ben benieuwd of het een nieuwe is (thuis blijkt het een nieuwe; feestje). Of deze zeelt nou speciaal door de aanpassing gevangen is blijft gissen. Na deze vangst neemt de visactiviteit flink af, ook niet zo erg, moet vandaag op tijd verkassen, wil het een en ander bekijken aan graskarperstekken. Het nadeel van ver weg wonen, en diverse doelsoorten kunnen bevissen in 1 streek, het is zoveel gedoe, tot rust komen is ver te zoeken. Voor de rest vind ik er erg veel voordelen aan zitten, maar het moet je liggen.  


Hé, waar heb ik jou eerder gezien? 

Hier kom ik voor, althans, dit is de ondergrens. Prachtzeelt! 

Van graskarpers geen spoor meer, maar ach, ik zit lekker


Door de lange avonden kun je wel aardig wat zoekkilometertjes afleggen, en stekken bekijken. Die nacht is een vette blank, geen piepje. Het is dan ook wel erg mooi weer, zwoele nachten zijn niet de beste visnachten. Als ik opbreek, want ik wil nu echt vroeg zijn, zie ik een groepje grote grassers aan komen dartelen in de verte, was mooi voor met een korst geweest. 
Aangekomen aan het zeeltwater voor dag 2 blijken de batterijen van de handzender leeg, en de reserve ook. Da's lekker voorbereid... temeer daar de reserve-reserve batterijen ook thuis achtergebleven zijn. Ik moet dus noodgedwongen wachten tot de supermarkten opengaan. Die voerboot is essentieel, omdat 90 % van de bodem sowieso begroeid is. En voor tot op de vierkante meter gooien is het dan te ver. Dus wat een vroege start moest zijn, wordt opnieuw een latere. 
Vandaag een aanpassing in de rig, ik ga met een heli-chod systeem vissen. Ben er niet gek op, je haakt soms de vis overal in de bek, en ze schieten (daarom?) sneller los dan met andere systemen. Maar nu biedt het voordeel tegen het wier, waarvan ik denk dat het er al is. Binnen het half uur een loper, maar die schiet ook snel los, bedankt, bezig als ik was met het redden van de delkim. Ik vis hier noodgedwongen met losse rodpods (alle ondergrond grind), had te ruw de hengel uit de achtersteun getrokken, en lanceerde zo met een salto het geheel richting water. Dus we weten twee dingen, ja pop- up vissen is lonend(er), en ja, ze komen sneller los. 
De hele ochtend activiteit, her bekende repertoire, bellen, rollen, springen, lijnzwemmers, maar desondanks geen beet. Pas om 12.15 weer een vis, een babyzeelt voor hier. Maar ik ben er blij mee, in deze omstandigheden. Op de heli-chod. 
Pas tegen de avond weer een echte loper, en een stuk sterkere vis. Het blijkt een fors gebouwde man te zijn. Een verse voor mij, dat zie ik zo. Die kan nog net met het laatste licht mee op de foto. Ook op de helichod, de maden worden niet bekeken. 


Het ademt mysterie

Het heli-chod systeem, expres al met wat ruimte tussen pop-up en haak, hou niet van dat strakke

De babyzeelt

En de nieuwe man, nog een weekend-highlight


Die nacht besluit ik te blijven, weer verkassen zou opnieuw vertraging kunnen opleveren, dus ik blijf ter plekke, met de hengels eruit. Kan ik ook even bijslapen. 
De laatste ochtend is het er op of er onder. Vissen doe ik om 05.00 uur, bij eerste licht. En niet voor niets, al na een half uur een loper. Sterkere vis, wil niet erg graag gevangen worden. En op de kant blijkt het ook weer een zwangere. Doorgaans gaat het nu los, als de eerste vis zo vroeg komt. Maar vandaag niet, ze hebben er geen zin meer in, zelfs alle visactiviteit blijft achterwege. Alsof er een aan-en uitknop te gemonteerd. Rond 11.00 uur ruim ik noodgedwongen op, duty calls. 
Heb deze ochtend na vangen van de vis weer een rigaanpassing gedaan, uit alles blijkt dat de heli-chod wel werkt in deze situatie, in elk geval beter dan de gepresenteerde maden. Ben dus zelf nepmaden gaan maken van stukjes schuim. Die zijn veel drijvender dan plastic maden, ze tillen alles omhoog; maden en haak. Helaas nam alle activiteit af, dus er viel niks te beoordelen. Had ik hier maar eerder aan gedacht. 

In 2,5 dag 6 aanbeten en 5 stuks gevangen. Het lijkt succesvol, maar ik weet hoe het ook had kunnen lopen! 15 stuks in een ochtend bijvoorbeeld, dus volgend jaar maar weer wat eerder. Zo blijft er altijd wat te wensen over. Hopelijk dan wel eens 'doorstoten' naar de top. Heb er nu drie, en die kwamen allemaal in 1 ochtend. Als ik naar het hele bestand kijk en dat tussen de 30 en 50 vissen inschat, dan zit ik goed op/over de helft. Maar omdat elk jaar een verse start is, en bij zeelt eigenlijk elke sessie, moet je telkens overnieuw beginnen. 


Wat een gezeur om het wegblijven van de grote, deze is toch schitterend?!

Links de aanpassing, heeft zelfs een counterloodje nodig. Next time!


Eindelijk weer sticky bloodworm mee, Brexit heeft dat 2 jaar voorkomen, maar of het geholpen heeft? Toch zweer ik erbij. 


Tot volgend jaar dan maar weer👋



Geen opmerkingen:

Een reactie posten