vrijdag 23 augustus 2024

Alles van waarde is weerloos

Na het stelen van mijn prachtpenhengels heb ik een week of wat geen echte lol in het leven gehad, was meer dan aangeslagen, in rouw, al moet ik zeggen dat de daarop volgende weekenden in het Haagse wel een hartverwarmende verwen-upgrade kenden, ter compensatie, maar daar zijn zaken met hengels dan weer ver te zoeken, mag er hoogstens over praten. Heb overigens sindsdien mijn auto niet meer voor de deur in de binnenstad gezet, de wond bloed nog te erg. Wel ben ik door blijven vissen, daar overigens geen verwacht merkbare zomervangdip ervaren, ondanks de hitte laatste tijd. Gewoon gaan en doorgaans vangen. Ook wel wat therapeutisch bedoeld, vooral niet teveel denken en voelen, maar jezelf bezighouden door het te doen, face your fears, face your enemies, face yourself. Dat herinnerde ik me nog van mijn totalloss-crash op de snelweg in 2014. Ben direct weer gaan rijden in een andere  (daarvoor aangeboden) auto, angstzweet in mijn handen, maar het zo wel snel achter me kunnen laten. Als je zo'n trauma gaat "koesteren" ben je de l*l. 


Verwend aan het strand

Vissen met die hap, face your fears, en eindelijk ook weer eens koeien

Pleistertje op de wonde, hij kan weer lachen

En soms moet je heel andere zaken oppakken,
die slechts 'zijdelings' hengelsportgerelateerd zijn. Trotse Michael met zijn gave gasten!


Ondertussen heb ik alweer een "CJW" Heavy te pakken, tussen aanhalingstekens want hij is verbouwd  - Andries vond het direct niks, wie gaat er nou een CJW verbouwen, dan kan toch niet beter? En ik volg hem, gedeeltelijk slechts, want ik heb m toch gekocht😎, ondanks de veranderingen, mij gaat het om de blank en dat is onmiskenbaar een CLS/ New Zealand, te herkennen aan de vlammen in de blank - al vraag je je af hoe iemand dan redeneert, want de hardchromen ogen eraf (?), en vervangen door (vermoedelijk wel zeer lichtgewicht) gevoerde ogen, want de hengel is extreem licht van gewicht, maar het te lange handvat is wel gebleven in de refurbishronde. Waarmee je kunt stellen dat dit een van de zoveelste niet als zodanig bedoelde CJW "pen"hengels is die eigenlijk voor de statische visserij gebouwd werd, maar inmiddels zijn leven als penhengel moet slijten. Dit simpelweg omdat Cor destijds de enige was die regulier 13-voeters bouwde die aanzienlijk lichter waren dan de bekende 3 lbs-ers op die lengte, en daarmee ook prima dienst konden gaan doen als solitaire penhengel. Waarom ik dit denk? De vorige CJW Heavy was in alles een penhengel, zowel in de ogenverdeling als in het korte handvat, a true original. En zo heb ik er meer gezien, er zit verschil in, je ziet het direct. Mijn X Heavy is van oorsprong ook geen penhengel, met eveneens een te lang handvat, en wat minder ogen dan wenselijk. Maar om hem om die reden nou aan te passen... zowel de ogen op het onderdeel moeten er dan af, en de oorspronkelijke transfers komen op een te hoge, verkeerde plek te zitten, wil je dat dan? Ben geen verzamelaar, maar zo devalueer je je hengel wel. Qua waarde dan, qua benutbaarheid ga je vooruit. Dus zelf (laten) doen vind ik lastig, maar zo'n deels verbouwde stok kopen geen enkel probleem. Was ook aan de prijs te merken, die was wat aangepast. Twijfelde dus geen seconde. Blij mee!!

Wat een lang handvat met penvissen uitmaakt? Echt? No clue? Dat maakt dat je zeker 20 cm van je kracht niet kunt benutten omdat je de hengel te hoog beet houdt (bij de molen), en vanaf daar krom trekt, eigenlijk benut je hem niet voldoende tijdens de dril. Zo'n langer handvat is alleen van belang als er (ver) gegooid zou moeten worden. Al hangt dat ook van de lengte van je armen af. Heb wel eens gehoord dat bij een te klein handvat en een langere (pen)hengel de zaak uit balans zou raken, zou kunnen, een goede hengelbouwer zorgt echter voor die balans. Co had dat bij mijn twee driedeligen perfect voor elkaar. Benoemde hij destijds ook bij ophalen. Belangrijk als je lang met je hengel in je handen wil zitten. BTW; iets dat ik eigenlijk nooit doe, ik leg 'm altijd neer, omdat het me meer rust geeft, maar zeker ook om te voorkomen dat ik te snel/ te nerveus sla. Liever even wachten hoe de beet verloopt, dan direct meppen, voorkomt slaan op lijnzwemmers. Leg 'm soms zelfs expres iets voor me uit, omdat daarmee een paar extra secondes wordt gecreëerd (naar voren buigen/handvat grijpen), nodig voor bewust (later) aanslaan. Het is wat, dat pennen. Dat er uit zoiets simpels zoveel geouweneel en gezever gepeurd kan worden🤷🏻‍♂️.

Maar daarmee was ik er nog niet, ook de molens waren flu. Het geval wil dat er momenteel op MP veel Penns langskomen (scheelt erg per periode), maar ik wilde natuurlijk speciale modellen, die met de grafieten bodies uit de jaren 90. Dus dat zou even duren, was de inschatting. Had daarom al heel snel een Wrath II 5000 gekocht, nieuw in doos in de winkel, een mens moet wat, maar die was achteraf qua gewicht echt te zwaar op de Heavy (600 gr), dus mogen ruilen voor een 4000 formaat, die veel lichter was, onder de 400 gram, maar bij nader inzien weer een maatje te klein voor de Heavy.  In die serie mist er duidelijk een tussenmodel, het niet bestaande nummer 4500 zal ik maar zeggen. De Wrath is de goedkoopste serie en ondanks dat het in alles een Penn is, is die 4000 toch niet geschikt om slip zwaar te belasten, in elk geval zo zwaar als ik wil. Maar daar kwam ik na de eerste keer vissen pas achter, die kon dus niet terug. Niet erg, verhuisde naar mijn backupstok (waarop tijdelijk een Penn Sargus 3000 zat, ook uit nood, maar die ook te licht was, ook weer in het slipgebruik. Kun je het nog volgen, al die molens?). Die backupstok toevallig gekocht, zomaar, omdat het kon, in december j.l.. Ik had 'm niet echt nodig destijds, maar iets zei me hem te kopen. En maar goed ook, zo heb ik de afgelopen weken door kunnen vissen. Ook een stok met een verhaal, maar daarover later verder*.


Nieuw in doos, de Wrath (what's in a name...) II 5000


Soms zit het mee, al vrij snel dook de juiste molen op op MP, en niet 1, maar 2 in 1 koop, zó goedkoop dat ik nog vroeg "prijs voor 1 of 2?". "Nee twee"... Euhhh, huh? Die is gek (daarin dan, eerder principieel eigenlijk, maar wel heel symphatiek, zo bleek). Af te halen in een uithoek van NL, maar voor mij geen punt. De afspraak was héél snel gemaakt. Wilde geen enkel risico nemen. Heb nu dus 2 stuks 5500SS met grafieten body en metalen spoel en slinger. Ben er zeer mee in mijn nopjes. Uiteraard direct een van de twee onder de verse Heavy geschroefd. Dat voelde gelijk goed! Daarmee moest gevist gaan worden. Stekken met obstakels en sterke vissen op 2 min fietsen van mijn huis. Was dus snel georganiseerd. 


Terug in de auto naast me op de stoel mijn beide aanwinsten

En dan ook maar gelijk er mee vissen, op de nieuwe Heavy, obstakelstek van jewelste

Duurde niet lang voor ik tevreden kon zijn

Maar hier ging het direct mis, had niks te vertellen,
terwijl dat nou juist WEL de bedoeling was van zo'n zwaardere stok...

Bij karper 01 ging dat prima, de vis was goed te mannen en te controleren. Bij karper 02 de dag erop ging dat iets minder goed, ik had niks in te brengen, de vis vlocht zich in no time in een plompenveld muurvast. Ik voelde aan alles dat deze Heavy toch uit wat lichter hout gesneden was dan mijn eerste. Ik stond erbij en keek ernaar, had niks over in de hengel. Heeft nu met dit inzicht wat meer weg van de gestolen zwaardere driedelige Tackle 2000, die met de opbouw in LBS-waarden in de drie losse delen. Dus in die zin komt ie goed terecht, zal daarmee mijn meest universele penhengel worden. Alsnog. Maar dan heb ik nog een gaatje tussen de nieuwe (niet zo) Heavy en de X Heavy, wellicht wel een Armalite? Had er overigens al een op de korrel, zo'n zware lange Armalite, ook voor een goeie prijs, inclusief contact met de verkoper, een KSN-bekende, maar die hengel ging aan mijn neus voorbij: werd onderdeel van een niet te weigeren grotere verkoop voor de verkoper. Tja, wat doe je er aan? Voelde toch wat lullig. 

Voor de meesten waarschijnlijk geneuzel, die hebben aan 1 penhengel voldoende, en als ze wintersporten waarschijnlijk ook maar 1 paar skies of een snowboard, terwijl een liefhebber een aantal varianten bezit. Wij slapen in Oostenrijk tijdens wintersport altijd bij een skileraar (ook in het Duitse Olympische team gezeten) die wel 8 paar heeft staan, voor elke soort sneeuw/afdaling een variant. Voelde me gelijk met hem verwant. 

* Terug naar de backupstok. Gaf het al aan, ben erg blij dat ik in december zomaar een extra hengel gekocht heb, een bijzondere stok achteraf, want niemand kent de herkomst, en in alles een echte Nederlandse penhengel. Driedelige penhengels zijn er sowieso maar weinig (al zijn er diverse 3 en 4-delige topproducten bij BB te krijgen), er zijn wat goedkopere series van Ultimate, Spro-Strategy, Lion sport en aanverwanten (het lagere segment van de markt) in omloop. Moet zeggen heel veel hengel voor je geld doorgaans. Als startende penvisser in open water of kleinere vissen kun je voor weinig prima starten. Kom daar nog maar eens om met statisch vissen. Mijn backup hengel is niet geklassificeerd, alleen de lengte staat er op 4,10 meter, maar ik schat hem 1,5 lbs, maar met een dermate grote reserve in het laatste deel (voordeel van lang) dat 1 3/4 ook goed kan. Vandaar ook dat de Sargus 3000 een klasse te licht is. Deze hengel is perfect afgebouwd, inclusief het voor CJW zo specifieke extra opvullend sierringetje bij de reelhouder. Ook de zo kenmerkende NL-vlag in de sierwikkelingen boven het handvat ontbreekt niet, zijn er zelfs 2. En met 14 ogen kun je niet zeggen dat er bezuinigd is, iets dat je doorgaans wel ziet bij de Ultimates van deze wereld. De dik gelakte wikkelingen wijzen ook in de richting van een ervaren hengelbouwer. Ook de verwerkte stukken sierkurk (geperst kurk, in de jaren 70 echt alleen te zien bij het allergoedkoopste segment, maar inmiddels in zwang als klein visueel oppeppend onderdeel bij het allerduurste eigenbouw segment, zo zie je maar) ontbreken niet. De transfer is oneindig lang en had daarom een erg lange wikkeling nodig boven het handvat en het gebruikte font (lettertype) is zeer modern en wijst weer naar een grote (goedkopere, mondiaal operende) hengelbouwer (maar welke?). Maar vergis je niet, wat een transfer lijkt is bij heel veel licht te zien als iets wat meegewikkeld is. Als borduursel. Begrijp nog steeds niet hoe? 


Een hele mond vol: classic carp float special 4.10 mtr



Ik zie borduursel, maar hoe dan? 
Een stukje geperst kurk, ooit not done, nu een toonbeeld van aandacht en luxe

In datzelfde felle licht is ook goed te zien dat de ogenschijnlijk ondoorzichtige matzwarte blank toch een spiraalverloop kent van een extra ingevlochten en meegebakken grafietvezel. Al met al is deze hengel een raadsel, want hoe ik ook google, met de transfer aanduidingen kom ik nergens. Maw geen massa-aanbieder zoals Ultimate & friends. Alles wijst naar een uniek product, gemaakt door een gerenormeerde hengelbouwer, of iemand met verstand van zaken die zo'n gerenormeerde bouwer graag wilde nadoen. Degene van wie ik 'm overnam had in elk geval geen idee. Wel wees hij me op de cone, een oude houten jaren 70-90, en als zodanig knap detonerend (de rest oogt modern), inclusief ingelijmde USA-dime onderop. Wat hem betreft maakte dat de hengel oud, maar ik zie dat anders, die cone is veel ouder en wellicht later toegevoegd (?). Wat de zaak toch weer terugbrengt naar een Ultimate-achtige geboorte is het totaal onbegrijpelijke verkasoogje, dat wil toch niemand, zoiets zie je alleen maar bij goedkope massaproducten uit Azie... Raadsels! 


Een oude cone en knop,
maar had die ingelijmde USA dime nou recht geplakt (tov de molen...)

Begrijp je dit nou?


Mocht jij wel een idee hebben, schroom niet mij een bericht te sturen. Kan het ook nog aan de old schoolvrinden op FB vragen, daar zitten de nodige liefhebbers tussen. En dan nu de hamvraag: hoe vist ie? Door het verplicht inzetten de afgelopen weken kon ik me een goed beeld vormen, na de vangst van 10 karpers of daaromtrent, in diverse wateren en omstandigheden. Hij drilt lekker, zeg op 90% van het ultieme, maar toch ik mis de 100% die de carbon-kevlar Tackle 2000 in zich had, kom nét iets te kort. En ik had het ermee gedaan, ware het niet dat het er op lijkt dat de onlangs aangeschafte niet zo heavy Heavy dát gat kan gaan opvullen, en deze backuphengel qua klassering en inzet ietsje kan "zakken" en op een plekje terechtkomt dat ik eerder nog niet ingevuld had. 
Had hier de Wrath 4000 opgezet, maar ook hiervoor gold dat het maar net aan was qua slipzwaarte, en heb liever wat over voor als het echt blokken is. Wilde er daarom tijdelijk de 2de 5500ss opzetten, maar die paste niet, de molenvoet was te lang voor de gebruikte reelhouder... nou moe? Moest echt heel erg wrikken en duwen voor de molen paste, maar nu zit ie er alsnog onwrikbaar op. 




Blijven over om te zoeken alsnog een iets zwaardere stok (een andere Heavy - andere zwaardere blank uit ander jaar, Cor heeft tientallen soorten blanks allemaal Heavy genoemd, het ging om de classificatie binnen de lopende serie van dat moment - of een Armalite), plus een zeer lichte hengel. Voor die laatste is  hoogstwaarschijnlijk een oplossing voorhanden, het ombouwen (verlengen) van een nu nog te korte 1,5 lbs (eerder 1 1/4) CSL stok, die door de te korte lengte te weinig ingezet wordt, en zo toch zijn ultieme bestemming en inzet kan krijgen. Maar omdat die pas van de winter weer echt nodig is geen haast daar. 

Ben je tot hier gekomen? Dat is dan doorzetten geweest, al dat gemier over materiaal... 
Als dank nog maar eens wat mooie vangsten. Zonder verhaal, alweer👻. Dat kan Andries toch zo veel beter, elke keer smullen. Daarbij heb ik genoeg getypt, tijd voor een verdiende Franse break, in het verlengde van hetzelfde als de Haagse verwendagen, dus zonder hengels. 







Een beetje (dicht)kunstliefhebber kent de spreuk uit de titel. Maar ik zal niet flauw doen om het zo te laten, hem van wat franje voorzien, mocht het je niks zeggen. Uitgesproken door Lucebert,  Nederlands kunstenaar met multidiscilinair talent, zowel in de dichtkunst als met schilderwerk. Tussen de jaren 50 en 80. Inmiddels internationaal gekend en erkent, inclusief goeie prijzen voor de schilderijen (onderdeel Cobrabeweging, het laatste echte toonaangevende grotere Nederlandse kunstenaarscollectief dat onder 1 noemer te vangen is, daarna zegevierde het individualisme), ondanks zijn wat controversiele jeugd. Maar in de jaren 50 was van dat beroemde daar in Parijs nog geen sprake van. Daar woonde ook Ed van der Elsken - ook een figuur uit de jaren 50 -80, fotograaf, destijds arm en onbekend, maar inmiddels een van de beste Nederlandse fotografie-exportproducten van de laatste 60 jaar, naast Erwin Olaf en Anton Corbijn - samen met vrouw en (haar) kinderen op 3 hoog achter. Al die kunstenaars in Parijs kenden elkaar, en Lucebert heeft daar de kinderkamer beschildert. Een hele wand vol, van boven tot onder. Toen Ed en famile vertrokken uit het appartement werden ze gedwongen om die schilderingen te verwijderen. Wat heeft de huisbaas daar later spijt van gehad🤣🤣. 

Zo voelt het ook met mijn gestolen stokken; wat in de ene wereld waardeloos is, is in de andere niet te bevatten zo kostbaar. Wie zou er nu nog een kaurischelp accepteren? 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten