dinsdag 2 juni 2015

Endgame?

Het zeelten heeft me in de greep, nog steeds en wat ik ook doe, er komt vis op de kant. Ondanks de relatief koude periode en de niet optimale winden. Zuid zit er maar nauwelijks in, en west te weinig voor het mooie. Alle wateren leveren hun vissen op, en alle stekken ook, al moet ik er wel eerlijkheidshalve bij vermelden dat niet alle stekken altijd maar vis opleveren, blanken hoort er net zo goed bij. Bijvangsten behoren tot een meer dan aanvaardbaar niveau; karpers nul en brasems hooguit een handjevol, en niet omdat ze er niet zouden zitten. Soms, echt soms, komen er een of twee tussen de zeelten door. Ik heb ook al een keer of wat 'gekarperd', als eerder aangekondigd, maar die beesten moeten me niet meer, ben een beetje te hautain geweest vrees ik, en daar natuurlijk wel bijvangsten van brasem, wat dacht jij?!
En die rare voedselvoorkeur bij de zeelt blijft maar intact; het is òf maden òf miniboilies. Ondanks dat alle wateren stoer bevist worden door karpervissers, en dat al jaren lang. Waarmee ik bedoel dat het met boilies net zo hard zou (moeten) kunnen lopen op alle wateren als met maden (of zoete mais). Het is een fenomeen wat in mijn omgeving opvalt. Vismaat John heeft er zelfs al een column aan gewijd in de GHV-Nieuwslijn, maar hij kwam er niet uit en vismaat Luc heb ik er ook nog niets zinnigs over horen zeggen, hetgeen zeer opmerkelijk is.

Als voorbeeld; een week of wat geleden kwam ik 's avonds aan bij mijn thuis(zeelt)water. Al lopend met de kar naar mijn stek zag ik aan de overkant op het eiland dat ik passeerde een kale kop tussen het opkomende riet glinsteren. Kon er maar één zijn (ondanks dat al die karpervissers een kale kop hebben heden ten dagen...). "Hé Frankie!? Wat zit je verstopt?" "Ja, de karper zit hier vlak voor de kant, dus ik blijf een beetje verdekt", hoor ik vanachter het riet. "Ik heb er al twee, en een zeelt". Dat laatste lachend, hij kent mijn voorkeur. "Succes, Frank". "Ja, jij ook". Ik installeer me aan de andere kopse kant van het eiland, en vang... helemaal niks, nog geen lijnzwemmer. Frank vangt die avond instant vissend die avond in totaal vijf karpers (en die zeelt) en waar vist en voert hij mee? Met 8mm miniboilies... en die worden er bij mij hier steevast uitgevist door de maden, dus ik probeer het ook niet meer. Vismaat John daarentegen is nog steeds eigenwijs, en ook hij vangt geen karpers. Daarbij, hemelsbreed vissen Frankie en ik op 200 meter afstand van elkaar en ik vang hier geen karper, nooit niet. Heb er zeggen en schrijven in dik 10 jaar twee gevangen hier. En dat komt niet omdat ze er niet zijn; ik schat de verhouding zeelt versus karper 1: 3 of 4, maar niet veel hoger of lager. Zeelten heb ik er honderden van gevangen hier. Uiteraard inclusief dubbele. Goed beschouwd beschrijf ik nu twee fenomenen; voedselvoorkeur bij zeelt die per water anders is en het al dan niet vermijdend gedrag van karper van voerplekken met grondvoer en vele kleine voedseldelen. Teruglezend naar de eerste alinea ben ik ook zo begonnen, met beide thema's... een kleine verstrengeling van thema's.

Had eigenlijk een sfeerimpressie willen schrijven, maar dat gaat me even niet lukken. Is een echelon hoger qua schrijven. Laat ik me maar bij het theoretiseren en beschrijven houden. Wat rest zijn nog wat mooie plaatjes van de laatste vangsten. Langzaamaan gaat de magerte er wat uit en komen de dames wat op gewicht, staat wel veel mooier. Hoe lang nog voor ze aan het paaien slaan en het zeeltvissen normaliter als een nachtkaars uitgaat? Alsof het water ineens geen zeelt bevat.
In elk geval heb ik plannen tot half of driekwart juni, zou net moeten lukken, ondanks dat volgens de voorspelling vrijdag aanstaande de zomer losbarst. Jihaaaa!!!

Perfect mannetje, vlak onder de top gevangen in een dieper wiervrij gaatje

Crispy!

Oude getekende krijger uit diep water. Leverde een spectaculaire dril op, op mijn zeeltrapiertje. 

Mijn theorie is dat de oudste (en daarmee langste?) vrouwtjes geen kuit meer aanmaken

De zeelt waar ik voor kwam, want een onbekende, en met een prettig formaat

In dit desbetreffende water komt een variant met spitse koppen voort, zeg een op de 10 heeft dat verschijnsel

Van deze zeelt was ik onder de indruk, heel hoog in vergelijking met de lengte. Helaas niet te zien op de foto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten