donderdag 18 mei 2017

De Brasemkoning

Dat die brasems 'in mijn bloed zitten' merkte ik afgelopen weken, ging liever op die megadames vissen dan serieus starten met zeelten, ondanks de "planning". Gelukkig is die niet heilig. Mede ook omdat het mooie weer op zich liet wachten, waardoor er extra kansen (lees; tijd) ontstonden door uitgestelde paai voor een paar grote brasems, en de gevangen zeelten nog geen spoortje van kuitaanzet vertoonden. Zo kwam er ruimte om te blijven doen wat goed voelde. Daarbij had ook John er zin in dit voorjaar en dat is niet altijd vanzelfsprekend. Ik vis zonder probleem solo, de meeste sessies eigenlijk, maar met een goeie maat is een en ander minstens zo enerverend, en heeft het een andere dimensie. In dit geval zeker ook omdat hij de laatste jaren serieus geïnvesteerd heeft in wat extra (werp)technieken en accurater, verfijnder vissen, resulterend in meer vangen, mij zo ook weer prikkelend. Chapeau, John!

Die weekendsessie begon met minder weer, met op zijn minst een discutabele flinke noordoosten wind. Volgens de kenners is het dan 'ruk'. Het maakte ons niks uit, we hebben al meer gelijk gekregen.
Op andere wateren zaten gelijkgestemden, maar die moesten warmteminnende karpers gaan vangen. Voor hen zagen we het wat minder rooskleurig in. Hetgeen aanvankelijk klopte, maar omdat de aanhouder wint, kwamen er vanzelf weer prachtexemplaren op de mat. Ik mocht getuige zijn van de vangst van een van de mooiste.



Proost jongens!

Mooi he!

Misschien zet ik 'm nog wel eens op een cover ergens?

Terug naar onze sessie, het is jammer dat ik nog niet over alle beelden kan beschikken, dus dan maar zo (zie eerstkomende foto). John viste mij faliekant naar huis, en over de oorzaken zullen we het nog vele keren onderling hebben, maar een feit is een feit; 14 tegen 1 brasems staat in geen verhouding. En dan was hij er nog een paar kwijt ook... Ik ben een nachtje mijn wonden thuis gaan likken, heb wat veranderd in de aanpak (lees; speelde gedeeltelijk voor copycat) en ben daarna teruggegaan. Resultaat; een aantal bijzonder gewichtige brasems, waaronder eindelijk weer eens eentje van 6 kilo.
Denk dat ik het al met al niet zo slecht gedaan heb, de wind was naast toegenomen ook verder naar het noorden gegaan, met als gevolg dat de temperatuur, toch al niet zo hoog, daalde naar 9 graden overdag. Het voelde aan als herfst. Slechts tegen de middag liet de zon zich zien.
Was al met al blij met het resultaat, had er vijf boven de 5 kilo, en de rest zat daar maar net onder.
Op naar de zeelten!


Mijn brasemheld

Bar en boos voor half mei

Ik zei nog, "doe winterkleding aan; jas, sjaal, dikke broek, idem sokken, een muts en handschoenen..."

Héél even kwam de zon door

Dit is nou een echte Brasem

En deze ook

Een beetje een rare, maar met 4,9 kilo zal ik niet klagen

Twinsister 01...

... en 02

Een mindere foto, geef ik toe,maar mijn camera had kuren. De sluiter gaf een error... billenknijpend momentje

Ingestraald en wel. Zal dat het geweest zijn? 
Als de vissen kwaliteitsvoer krijgen, waarom wij dan niet? 

1 opmerking: