zaterdag 27 mei 2017

Non plus ultra?

Vanaf mijn voorjaarstekkie is niet meer te vissen, alles is dichtgegroeid, niet alleen het riet, maar ook in het water zelf staat er één dicht leliedek. Ik had het onlangs al voorspeld. De foto hier beneden is een screenshot van een eerdere blog, vorige maand, nog maar kort geleden.


"Nog even" is inmiddels aangebroken
Tijd voor de Haagse grachten. Ook hier een soortgelijk probleem, althans op voerafstand met de fiets of benenwagen. Alles staat vol met onderwatersla en het water is glashelder. Toch moet de vis hier passeren richting paaizones, zoveel keuze hebben ze niet. Spannende tijden gaan aanbreken! Ondertussen ook al regelmatig op zoek naar paaiende vis, die ik op de geijkte plekken vind. Die zijn dus gepasseerd òf gebleven. Het gros spiegels van alle maten, met hier en daar wat kleine en bijzonder grote schubs. Denk dat als we in 2005 niet waren begonnen met stelselmatig uitzetten dat er niet veel meer te karpervissen viel in het Haagse boezemsysteem.

De dag nadat het water significant troebeler wordt krijg ik een telefoontje, "heb er net eentje gelost vlak bij je huis. Een behoorlijke spiegel. Met een korstje". Het is Juri, die al met hengel en al aan het rondstruinen is. Ik ga 'm bezoeken, en zowaar, ik zie ook wat vis, eindelijk, het zijn brasems, maar dat deert niet, want vis is vis voor dit moment. Ik heb wel wat ideeën hoe de karpers aan het haakje te krijgen, maar ik ga er eerst een paar proberen te vangen.

Zo ziet het er overal uit, vaak erger, nooit minder. 





Ondertussen de eerste serieuze zeeltsessies gemaakt, en elke keer mijn "doelvis" gevangen, dus dat gaat goed. Wel nog teveel op water uitgepakt waar ik dit jaar eigenlijk niet (meer) wilde vissen, maar waar ik toch weer terecht kom vanwege de "sociale component", zeg maar :-))). Samen vissen is compromisvissen, ontstaan uit twee belangen. Heb dan de neiging dat van mezelf (zowel qua water- als stekkeuze) als minder belangrijk naar voren te duwen. Niet erg, ook een keuze, zeker een keuze, maar komende weken even Me, Myself and I (al mogen de maten altijd mee:-), anders kom ik niet aan mijn eigen 'doelen' toe. Het is wat, dat vissen... maf gedoe eigenlijk. Ik heb dit jaar voor die Me, Myself and I-momentjes drie wateren op het lijstje gezet, maar ben nu slechts één keer geweest. Wel met goed resultaat. Van de foto's hier beneden zijn alle zeelten op de eerste na in 1 sessie van een avond, nacht en ochtend gevangen. Op dat betreffende water begin ik nu dubbele vissen te herkennen en omdat ik na 56 vissen (in drie seizoenen) niet boven de 55 cm ben gekomen, vraag ik mij hardop af hoeveel echt grote er zwemmen, sterker nog, òf ze er echt zwemmen, ondanks alle beweringen van niet of slordig metende karpervissers? Ik neem me voor het dit jaar uit te vissen en het er verder bij te laten, temeer daar er weer verschillende tips over lokale 60+ zeelten zijn binnengekomen. Jammie!

Maar eerst volgende week naar Limboland! Je begrijpt, een van de wateren van het lijstje.









1 opmerking: