zondag 3 augustus 2014

5-spice-mix


Begin mei een solosessie gepland elders in het land daar waar ik eerder slechts tot nog toe alleen met mijn Belgische maat L geweest was. Kortweg L omdat L niet met name genoemd wenst te worden, dus dat laten we dan maar zo. Daarbij dekt dit de lading prima eigenlijk.
Omdat L de laatste jaren de topstek mocht/kon/wilde bevissen en er daar maar 1 van leek te bestaan, heb ik zelf regelmatig van (eventueel potentiële) stek naar stek gehopt, zo mijn vissen bij elkaar sprokkelend èn het verdere water leren kennend. Het blijft echter een feit dat L's stek de topstek is daar waar het om aantallen gaat. L echter vond de rit vanuit zijn Westvlaamse woonplaats toch een tikkie te pittig voor de paar vissen die hij nog niet had, en wilde er in 2014 niet meer naar toe. Exit L. Zo kwam zijn stek min of meer voor mij vrij. En dat leek me wel wat, als apotheose. Daarom regelmatig contact gehad met een locale vrind via het onvolprezen whatsapp; en nee, bij navraag werd er niet gevist en nee, er stond nog niet al teveel wier. Dat was beiden goed nieuws.

Bosmeer-romantiek
Een schitterende stek aan een prachtig bosmeer. Eigenlijk zeer onnederlands. met een goed bestand aan mooie zeelt, daarnaast de nodige karpers in alle maten en een flink eskadron aan brasem. Je zou voor minder... Uiteindelijk gaat het toch maar één nacht worden, dus het is er op of eronder, want de tijd schrijdt voort en die werkt momenteel (qua zeelttijd) tegen me gezien het vroege voorjaar, de bijkomende warme watertemperaturen en de daarmee eerder te verwachten paai. Ik ben wel vroeg aanwezig, lekker rustig plaatsbepalen, eventjes naar de lokale bakker en op mijn gemakkie stek en spullen prepareren.

Eerste licht bij aankomst; eerst even een rondje
Redelijk fors aangevoerd, ik verwacht wel wat directe actie, en dan de hengels in. Twintig meter uit de kant ligt een hard talud, zo uit het boekje. Eén hengel op 1,5 meter diepte, op de bovenrand van het talud en een op 2,4 meter diepte, bijna onderop datzelfde talud (maar nog wel op het hardere deel, belangrijk!). Links met een kleine felgekleurde popup, en een beetje voer, voor als er een Nieuwsgierig Aagje over het talud heen scharrelt. Rechts wat forser gevoerd, in de diepte, daar mag het grote schranzen plaatsvinden. Met maden op een clip gevist.

Al vrij snel na het aanvoeren op de linkerhengel een aanbeet. En jawel, een zeelt. Een mooie van 55+ en zowaar (weer) een bekende. Dat gebeurd hier inmiddels zeer regelmatig. Hoeveel dubbelaars en trippelaars we al niet hebben... uiteraard niet van de topvissen, die zijn er telkens maar 1 keer uitgekomen. Ik begrijp L wel, het is als zoeken naar een naald in een hooiberg, te selecteren op formaat valt er niet, puur prijsschieten. De dosis geluk moet groot zijn. En dat is zijn stiel niet, hij wil het toch wat meer kunnen afdwingen... al met al lijkt het er sterk op dat we te laat zijn. Zeg vijf jaar eerder zwommen er meer monsterzeelten, dat blijkt wel uit alle verhalen van de locale karpervissers. Wat over is zijn de Laatsten der Mohicanen. Ook hier eigenlijk, want al eerder hebben we dit jammerlijke feit moeten constateren. Al heb ik er vertrouwen in dat de toekomst weer grotere zeelten kan gaan opleveren, het contingent 50-55 cm jongere zeelten heeft zeker potentie.


Een bekende dame, en al zonder kuit, nu al

Ik blijf ook de nacht hier, volslagen onnodig in mijn eentje om nu een camping te gaan zoeken. Gezamenlijk deden we dat wel, dan heb je ook nog wat aan elkaar, even bijkletsen met een goed glas rood en wat te knagen. De zeelthengels gaan er uit. De stek voer ik opnieuw aan in het laatste licht en laat ik verder met rust. Mijn karperstokken gaan links en rechts drie meter uit de kant te water met wat boilies en op beide hengels zo'n zelfde rakker. Er zwemmen namelijk ook niet onaardig karpers... en als ik hier dan toch ben..
Het zal tegen vijfen gelopen hebben als de rechter 'vertrekt' (rare term eigenlijk...) en dat levert me na een goede dril een zeer keurige -zo goed als leder- spiegelkarper op van een pond of 15/16. Tegen de tijd dat alles weer oke is, is het eigenlijk ook weer tijd om bij te voeren op de zeeltstek, niet teveel, maar een beetje activeren kan geen kwaad. Aan het hier en daar springen en rollen is te zien dat ze het voer zeker gevonden hebben.

Rond 06.00 uur weer actief vissen op de aangevoerde stek op het midden van het water. Zelfde methodiek. Het zal me naast drie andere zeelten (waaronder nòg een bekende), twee brasems van 60+ en een paling van 84 cm, nog een bijzondere bijvangst in de vorm van een roodwangschildpad opleveren. Ik tel vijf soorten. Graskarper had ook nog gekund, in theorie dan, ze zwemmen er wel, maar die komen nooit in dit deel.  Maar daar kom ik later nog wel eens voor terug.


Voor mij een nieuwe, en nog wel rondborstig

Not amused, neither of us


"En het haakje wil ik ook graag terug!"

Mijn oude PB met 1 cm gesneuveld...

Regelmatig hoor je de bevers met hun staarten slaan, indrukwekkend


Geen opmerkingen:

Een reactie posten